Hoppa till sidans innehåll

Instruktioner


Instruktionerna som PDF-fil 

 

Syftet med träningsorienteringar är att åstadkomma variation, både terräng och typ av övning. 

  • Träningsschema finns på hemsidan.

 

  • Vid varje träning ska det finnas minst 4 banor med olika längd och svårighet. Riktlinjer:

Bana

Svårighet/Färg

Längd

Förklaring

Nybörjare

Mycket lätt – grön

2 km

Bara enkel ledstång (vägar, stora stigar, tydliga åkerkanter), kontroller på ledstången och vid varje ledstångsbyte.

Kort

Lätt – Vit/gul

2,5-3 km

Varje sträcka ska innehålla ett vägväl med ganska enkel ledstång, men helst också möjlighet att gena. Tydliga kontrollpunkter högst 30 m från säker utgångspunkt.

Se även bilder nedan.

 

Mellan

Svår – Violett/blå/svart

3,5-4 km

”Så svårt det går” i vår relativt enkla terrängtyp

 

Lång

Svår – Violett/blå/svart

minst 5 km

”Så svårt det går” i vår relativt enkla terrängtyp

 

 

 

  • Tränings OL i Coronatider: Ta hänsyn till varandra! Tänk på avståndet och att inte komma om ni är sjuka! Om någon arrangör är i riskgruppen kan ni be om hjälp av någon att ta emot anmälningar och skriva upp resultaten under träningen. Det finns även möjlighet att byta träning med någon annan.

 

  • Samling är kl 17.00-18:00

 

  • Information om träningen anslås på hemsidan, This is a mailto link.

 

  • För tillgång till senaste versionen av våra kartor kontakta Lars Henriksson, This is a mailto link, 070-253 14 85

 

  • Gör en vägbeskrivning från Älmhult till samlingsplatsen. Ordna vägvisning med skärmar den sista biten till samlingsplatsen. Skriv i vägbeskrivningen var vägvisning börjar. Sammantaget ska vägbeskrivning och vägvisning vara så bra att man ska kunna hitta till samlingsplatsen utan att ha varit där tidigare!

 

  • Banläggaren skall fråga markägare om parkeringsplats. Kolla med Filp Sjöfors vilka markägarna är.

 

  • Under månaderna maj och juni - tänk på viltet. Tag också hänsyn till betesdjur. Under augusti tar vi hänsyn till bockjakten genom att välja tätortsnära områden.

 

  • Åkrar med växande grödor är förbjudet att beträda och ska markeras med rött på kartan.

 

  • Använd gärna SportIdent på kontrollerna, främst på nybörjarbanan.

 

  • Orienteringskärmar finns i klubbstugan. Det finns även 20 st träningstativ med sportidenthållare och orienteringsskärm. Låt skärmarna sitta kvar på träningsstativen.

 

  •  Om du inte har tid den dagen du är uppsatt, ansvarar ni själva för byte med andra arrangörer.

 

  • Ta fullständigt personnummer på barn och ungdomar då det kommer nya deltagare och skicka till This is a mailto link .Information om medlemskap till dem som provar på finns i Sportidentlådan. Där finns även material med t ex karttecken till nybörjare.

 

  • Resultatet skickas också till vår hemsida webmaster@.okalme . Obs – detta är viktigt för klubben ska få aktivitetsstöd. 

 

Orienteringskommittén ansvarar för planering av träningsorienteringarna. Klubbmedlemmarna ansvarar dock för själva genomförandet. Så har det fungerat under många år och träningsorienteringarna är en mycket viktig del av klubbens verksamhet. Kom gärna med synpunkter så att vi kan vidareutveckla träningsorienteringarna! 

 

Orienteringskommittén som består av

Ylva Sandström, Jon Lindskog, Sara Ståhl, Kjell Svensson och Arvid Käll

 

Uppdaterad: 08 JUN 2016 03:09

Ullmaxbanner

--------------------------------

 

--------------------------------

Har du bidrag till hemsidan?

Skicka dom till This is a mailto link

--------------------------------------

 

OK Älmes larmlista
kan du hitta här!
LARMLISTA 2017
TELEFONLISTA

Postadress:
OK Älme - Orientering
G Liljequist, Gabriel Jönssonsgatan 1 A Lgh 1402
21149 Malmö

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link